Knowhow

U heeft het allemaal geregeld: de continuïteit van de software, domeinnamen, data, hosting en de servers. Dan blijft er nog één onderwerp cruciaal: kennis over de werking van de clouddienst. Om een clouddienst veilig in de lucht te houden is expertise nodig. Komt er bijvoorbeeld een kritieke beveiligingsupdate uit, dan moet deze geïnstalleerd worden. Is er een technisch probleem, dan moet iemand dat probleem kunnen verhelpen. Zonder knowhow over de werking van de clouddienst kan de rest nog zo goed geregeld zijn, maar zal de continuïteitsoplossing waarschijnlijk maar van korte duur zijn.

Om te zorgen dat ook ná een faillissement essentiele updates doorgevoerd kunnen worden, of andere noodzakelijke technische werkzaamheden kunnen worden verricht, werkt de Stichting Continuïteit Internetdiensten samen met deskundige technische partners. Wanneer een clouddienstverlener zich aansluit bij de Stichting Continuïteit Internetdiensten, wordt vooraf geïnventariseerd hoe de techniek achter de clouddienst in elkaar zit. Hoe ziet de documentatie eruit? Zijn de inlogcodes voor de beheeromgeving en andere belangrijke accounts voorhanden? Is de kwaliteit van de broncode van de software op orde?

Soms zijn er naar aanleiding van deze inventarisatie aanpassingen nodig. Daarmee maakt de clouddienstverlener ook direct een professionaliseringsslag. Pas als de techniek op orde is en de technische partner écht in staat is om het beheer van de clouddienst een tijdje over te nemen, wordt de clouddienstverlener op de regeling van de Stichting Conntinuïteit Internetdiensten aangesloten.

Soms kan het wenselijk zijn om ook afspraken te maken met een of enkele essentiële personeelsleden. Wel moet er gewaakt worden dat niet de gehele arbeidsovereenkomst wordt overgenomen. Dit zou de regeling namelijk onnodig duur maken. Er moet een overeenkomst van opdracht gesloten worden die enkel actief wordt indien de continuïteit bedreigd wordt. Natuurlijk moet de werknemer of ZZP’er daar wel voor open staan, slavenarbeid is immers afgeschaft.

Knowhow

U heeft het allemaal geregeld: de continuïteit van de software, domeinnamen, data, hosting en de servers. Dan blijft er nog één onderwerp cruciaal: kennis over de werking van de clouddienst. Om een clouddienst veilig in de lucht te houden is expertise nodig. Komt er bijvoorbeeld een kritieke beveiligingsupdate uit, dan moet deze geïnstalleerd worden. Is er een technisch probleem, dan moet iemand dat probleem kunnen verhelpen. Zonder knowhow over de werking van de clouddienst kan de rest nog zo goed geregeld zijn, maar zal de continuïteitsoplossing waarschijnlijk maar van korte duur zijn.

Soms zijn er naar aanleiding van deze inventarisatie aanpassingen nodig. Daarmee maakt de clouddienstverlener ook direct een professionaliseringsslag. Pas als de techniek op orde is en de technische partner écht in staat is om het beheer van de clouddienst een tijdje over te nemen, wordt de clouddienstverlener op de Stichting Conntinuïteit Internetdiensten aangesloten.

Soms kan het wenselijk zijn om ook afspraken te maken met een of enkele essentiële personeelsleden. Wel moet er gewaakt worden dat niet de  gehele arbeidsovereenkomst wordt overgenomen. Dit zou de regeling  namelijk onnodig duur maken. Er moet een overeenkomst van opdracht gesloten worden die enkel actief wordt indien de continuïteit bedreigd wordt. Natuurlijk moet de werknemer of ZZP’er daar wel voor open staan, slavenarbeid is immers afgeschaft.