De uitdaging
Van onze tekstverwerker tot patiëntendossiers, vrijwel alles draait tegenwoordig in de cloud. Daarmee worden we met zijn allen steeds afhankelijker van externe toeleveranciers. Het is dan ook niet vreemd dat IT-diensten in de rechtsspraak als nutsvoorzieningen worden bestempeld. En toch, heeft u al een acceptabel antwoord op de vraag: ‘wat als mijn clouddienstverlener failliet gaat?’ En wat gebeurt er wanneer hij de spreekwoordelijke stekker uit de dienst trekt? In deze reeks artikelen geven wij – in verschillende delen – antwoord op de vraag hoe continuïteit van clouddienstverlening gewaarborgd kan worden.
Wat verstaan we onder een clouddienst?
Met een clouddienst doelen wij op via het internet bereikbare diensten. Zowel private als public. Uiteraard kennen we nog veel meer benamingen zoals IaaS, PaaS en SaaS. Alle verschillende soorten clouddiensten hebben als gemene deler dat ze bestaan uit grofweg de volgende componenten: een internetaansluiting, elektriciteit, (virtuele) hardware, een datacenter, software (applicatie- en besturingssoftware), data en de mensen die de verschillende componenten bouwen, beheren en onderhouden.
Werken in de cloud
De standaard argumenten tegen het gebruik van de clouddienst gaan vaak over het (niet) beschikbaar zijn, beveiliging en privacy. Bij beschikbaarheid kan het gaan om het tijdelijk niet beschikbaar zijn bijvoorbeeld vanwege een fout in de software of een probleem met de internetverbinding. Tegen dergelijke risico’s kan men zich wapenen door het maken van duidelijke contractuele afspraken, bijvoorbeeld in een Service Level Agreement (SLA). Bij het overstappen naar een andere leverancier kunnen zich ook problemen voordoen die leiden tot het niet-beschikbaar zijn van data of de dienst. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk om een goede exit-regeling te treffen. Lastiger is het om maatregelen te nemen tegen het risico op permanente onbeschikbaarheid van de dienst, met name in de situatie waarin de dienstverlener failliet wordt verklaard.
Wat als mijn dienstverlener failliet gaat?
Een SLA of een exit-regeling kunnen de afnemer van een clouddienst niet beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van de dienstverlener. Waarom niet? Omdat de dienstverlener niet langer de overeenkomst kan nakomen en de curator dat niet hoeft als hij dat niet in het voordeel van de schuldeisers acht. Is dat kort door de bocht? Een beetje, maar toch is het wel waar het in de meeste gevallen op neerkomt. Om in deze situaties toch continuïteit te kunnen borgen, is een uitgebreidere regeling nodig.
De uitdaging
Van onze tekstverwerker tot patiëntendossiers, vrijwel alles draait tegenwoordig in de cloud. Daarmee worden we met zijn allen steeds afhankelijker van externe toeleveranciers. Het is dan ook niet vreemd dat IT-diensten in de rechtsspraak als nutsvoorzieningen worden bestempeld. En toch, heeft u al een acceptabel antwoord op de vraag: ‘wat als mijn clouddienstverlener failliet gaat?’ En wat gebeurt er wanneer hij de spreekwoordelijke stekker uit de dienst trekt? In deze artikelen geven wij – in verschillende delen – antwoord op de vraag hoe continuïteit van clouddienstverlening gewaarborgd kan worden.
Wat verstaan we onder een clouddienst?
Met een clouddienst doelen wij op via het internet bereikbare diensten. Zowel private als public. Uiteraard kennen we nog veel meer benamingen zoals IaaS, PaaS en SaaS. Alle verschillende soorten clouddiensten hebben als gemene deler dat ze bestaan uit grofweg de volgende componenten: een internetaansluiting, elektriciteit, (virtuele) hardware, een datacenter, software (applicatie- en besturingssoftware), data en de mensen die de verschillende componenten bouwen, beheren en onderhouden.
Werken in de cloud
De standaard argumenten tegen het gebruik van de clouddienst gaan vaak over het (niet) beschikbaar zijn, beveiliging en privacy. Bij beschikbaarheid kan het gaan om het tijdelijk niet beschikbaar zijn bijvoorbeeld vanwege een fout in de software of een probleem met de internetverbinding. Tegen dergelijke risico’s kan men zich wapenen door het maken van duidelijke contractuele afspraken, bijvoorbeeld in een Service Level Agreement (SLA). Bij het overstappen naar een andere leverancier kunnen zich ook problemen voordoen die leiden tot het niet-beschikbaar zijn van data of de dienst. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk om een goede exit-regeling te treffen. Lastiger is het om maatregelen te nemen tegen het risico op permanente onbeschikbaarheid van de dienst, met name in de situatie waarin de dienstverlener failliet wordt verklaard.
Wat als mijn dienstverlener failliet gaat?
Een SLA of een exit-regeling kunnen de afnemer van een clouddienst niet beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van de dienstverlener. Waarom niet? Omdat de dienstverlener niet langer de overeenkomst kan nakomen en de curator dat niet hoeft als hij dat niet in het voordeel van de schuldeisers acht. Is dat kort door de bocht? Een beetje, maar toch is het wel waar het in de meeste gevallen op neerkomt. Om in deze situaties toch continuïteit te kunnen borgen, is een uitgebreidere regeling nodig.